Denne siden er arkivert, og kan inneholde utdatert, gammel eller feil informasjon.
Ari - en lysfontene
Ari er systemet som brukes for å vise animasjoner på Lysfontene, diodeveggen i Bodegaen som ble bygget til UKA-05. Koden er GPLv2-lisensiert og tilgjengelig for allmenheten (se nedenfor).
Kildekode
Prosjektet bruker git som versjonskontroll. Koden ligger på https://github.com/itkinside/ari.
Epostliste
Prosjektet benytter epostlisten itk-lysfontene@samfundet.no. Det er lite regulære samtaler der, men listen har bl.a. vært brukt til å sende commitepost til, så det kan være en del trafikk på den til tider. Om du vil være med på listen, send en epost til listen (eller, om du er en ITK-er, meld deg på selv).
Navnebruk
Navn som er i bruk:
- Ari
- Navn på hele dette lysfontenestyresystemet, etter Ari Behns historiske skildring av Märtha som en lysfontene.
Tidligere/ubrukte navn:
- Maud
- Selve binæren/daemonen som startes, nå kjent som "ari-server.py".
- Märtha
- Tidligere navn på Aris simulator, nå kjent som "Ari Simulator".
- Angelica
- En GTK-styreklient som klette såvidt påbegynte, men som er slettet fra repoet.
- Isadora
- Tidligere navn på Aris bibliotek, nå kjent som "ari/".
- Leah, Emma, Tallulah
- Ikke i bruk.
Todo
I tillegg til denne mer oppdaterte todo-listen så finnes det noen storslagne, men ikke gjennomførte ideer, i kildekoden i doc/kravspec.txt.
Server og simulator
- La serverprosessen forke til bakgrunnen
- Last demoer automatisk fra ari.demo, ved hjelp av __import()__ og reload()
- Bruk optparse for å ta i mot kommandolinjeargumenter
- Bruk logging for all output
- Vurder å splitte ut simulatoren som en egen prosess som kobler til serveren over nett
Effekter og demoer
- Layers og opacity hadde vært fint
- Transisjoner mellom effekter hadde vært fint
- Splitt nåværende ari.fx i gjenbrukbare effekter i ari.fx og fullstendige demoer med media i ari.demo.
- Lag en pilreader (som i PIL, Python Imaging Library) for å støtte animerte GIF-er
- Port C++-demoene canidae lagde en gang i tiden
- Port demoer fra DiodeVegg-prosjektet
- Analyser lyd (beat detection, primært) på line-in for å kunne påvirke animasjonene med lyd fra lokalet. Følgende kan være til hjelp: numarray.FFT, C, SWIG, portaudio.
Lenker: Start, diodevegg, lysfontene
Epost: itk@samfundet.no | Telefon: 992 15 925 | Sist endret: 2020-08-19 12:39 | Revisjon: 37 (historie, blame) | Totalt: 1905 kB | Rediger