Checklist for innslipp i Dødens dal
Nedenfor følger en liste med ting som burde være i orden før et innslipp i Dødens dal starter. Mange av tingene nevnt nedenfor er ganske åpenbare, men jeg ser likevel for meg at det tidvis kan være nyttig.
Generelt sett er det svært praktisk om en person med en del erfaring med Billig alltid befinner seg i billettbrakken, og at det alltid er en ITKer utenfor som overvåker at alt går fint.
Innslippsportalen
- Syncer alle innslippsmaskinene?
- - Dette kan sjekkes ved å se om tidspunktet under "Siste sync" oppdateres (oppdateringen skal skje hvert minutt).
- - Om synkroniseringen ikke skjer, gå inn i en annen TTY, ved å trykke CTRL+ALT+F{1-12}, logg så inn og sjekk om maskinen har nett (eller ping den).
- - Migreringsjobben logger til syslog (via systemd). Du kan evt. også kjøre en manuell migration ved å kjøre "/usr/bin/door-migration" som brukeren "billig", da vil også eventuelle feilmeldinger dukke opp.
- - Syslog eller postgres-loggene kan her ofte være nyttig.
- Er rett arrangement valgt på alle innslippsmaskinene?
- Greier scannerene å scanne billetter? Fungerer kortleserene?
- - Prøv også å scanne samme billett på flere innslippsmaskiner, for å se om den blir markert som brukt. Blir den ikke, er det enten noe feil med migreringen opp fra maskinen som scannet billetten, eller ned til maskinen du tester på.
- Vet personene som skal scanne billetter hvordan systemet fungerer?
- - Vis hvordan en billett scannes, og forklar hva de må gjøre om den ikke er godkjent, eller om den ikke kan leses av.
- - Vis hvordan de kan skrive inn referansekoden til billetten (husk å trykke "Strekkode" når koden er tastet inn).
- - Presiser at de må sjekke om personer med medlemsbillett har medlemskort før de scanner.
- - Vis hva de skal gjøre om systemet plutselig kræsjer (restart, og deretter velg arrangementet på nytt)
- - Pass også på at de er klar over at de må kaste papirbilletter etter at de er scannet.
- Vet vertene og vaktene hvilke sluser som har kortlesere?
- - Det kan også være greit å forsikre seg om at de ber folk ta frem medlemskortene og billettene sine før de kommer til innslippsportalen.
- Finnes det en ekstra innslippsmaskin tilgjengelig om noe skulle gå galt?
- Er touchskjermene kalibert?
- Er alle kablene festet slik at fulle folk ikke lett kan dra de løs?
Billettbrakken
- Fungerer billettprinterene?
- - Har vi nok billetter og/eller kvitteringspapir tilgjengelig?
- Har PCene nett?
- Fungerer kortterminalen? Finnes en kasse til kontant betaling?
- Vet de som skal betjene billettbrakken hvordan de skal håndtere vanlige situasjoner? (F. eks omgjøringer, utskrift av billetter osv.)
Lenker: Start
Epost: itk@samfundet.no | Telefon: 992 15 925 | Sist endret: 2015-10-07 09:43 | Revisjon: 2 (historie, blame) | Totalt: 1911 kB | Rediger