Denne siden er arkivert, og kan inneholde utdatert, gammel eller feil informasjon.
Hva vi må gjøre med Billig i forhold til UKA.
Endringslog
- Lagt til punkt om layout og sub_shops (ikke 'godkjent' enda)
Kravspesifikasjon
Endelig kravspesifikasjon for Billig UKA er nå spikret.
Utvidelse for reservasjon
Reservasjon skal bare være mulig på revy. Reservasjon gjøres ved at adminbrukere i Billig kan legge inn ordrer direkte i systemet og velge hvilke seter ordren skal få. Deretter settes utløpsdato for når ordren må være betalt. En ordre betales enten på vanlig måte via et eget grensesnitt (Paynet) via uka.no, eller via utsendt faktura. I grensesnittet er det også mulig å se status på reserverte ordre. Ved bruk av faktura kan ordren settes som betalt når penger er mottatt. Dersom kunden ønsker å gjøre endringer må dette gå via en adminbruker i billettgjengen. Billetter til bedrifter sendes ikke ut på forhånd, men hentes på Samfundet. Dette gjør at det kan gjøres endringer på seteplassering helt fram til bilettene hentes.
- Eget grensesnitt for å velge plasser på et salkart for adminbrukere.
- Ordre opprettes etter valg gjort i salkartet.
- På ordren settes en utløpsdato. Etter utløpsdato blir billetter i ordren gjort tilgjengelig for kjøp.
- Når faktura mottas kan ordren settes som betalt. (Ny bekreftelsesepost eller bare mulighet for å se status i grenesnittet?)
- Ordren kan endres i etterkant ved å legge til eller fjerne seter.
- Mulighet for å splitte en ordre? (Er det nok å tilby mulighet for å splitte faktura?)
- En ordre som er betalt kan i utgangspunktet ikke endres, men kan refunderes.
- Funksjonalitet for å 'stjele' seter fra andre ordrer for å løse særtilfeller løses med SQL av ITK når problemet oppstår. (Dette må være billetter som ikke er printet.)
UKA IT
- Når en ordre er lagt inn kan det sendes bekreftelsesepost til kunden. Her sendes det med en link til et eget grensesnitt på uka.no hvor kunden kan gå inn og se på ordren, skrive ut faktura eller betale direkte.
- Poengberegning for tildeling av plasser og for å holde orden på ordre reserver på billetter i eget grensesnitt på uka.no
Utvidelse for kasseoppgjør
UKA ønsker mye større kontroll over salg og oppgjør. Det er ønskelig at man må åpne en kasse før man begynner å selge og at alle salg registreres slik at kassen kan gjøres opp ved endt salg. Et salg må kunne åpnes før midnatt én dag og lukkes dagen etter (jamfør problematikk med billettservice). I tillegg vil man ha detaljlogg for å kunne sjekke opp ved feil/særtilfeller.
- Ved valg av printer må man også definere et oppgjør som har kasseid. Navn på selger settes automatisk. Oppgjør følger bruker.
- Alle transaksjoner (salg, refundering, omgjøring) skal loggføres på oppgjøret.
- Transaksjoner kan merkes som kontant eller kreditt ved at man registrere hvor mye man får kontant og systemer regner ut hvor mye man skal gi igjen.
- Et oppgjør skal kunne lukkes og totalsum hentes ut, og evt printes på en billett. Kassenummer må dobbelsjekkes for ekstra sikkerhetstiltak.
- Når et oppgjør lukkes må innloggingen invalideres.
Utvidelser for revybilletter
Støtte revybilletter er den største utfordringen for Billig med tanke på UKA. Alle plassene må nummereres og tilegnes en prisegruppe. Billetter skal kunne bestilles på nettet hvor man kan få mulighet til å se hvilke plasser man har fått og godta eventuelt be om andre plasser (?).
- Salkart over storsalen må legges inn i grensesnittet til Billig.
- Databasen må støtte teater, seat og ticket_seat. Hvilket "teater" som brukes knyttes til hver enkelt event.
- Admingrensesnitt for å tilordne seter til ordrer, full kontroll.
- Algoritme for å finne 'beste' plasser basert på kvadrant slik at billettselger slipper mase om "kan ikke jeg få den og den plassen". Dette er på kanskje-lista.
- Mulighet for å printe setenummer på billett.
- Rydding av reserverte seter som ikke blir kjøpt. (cronjobb)
Fotskatt
Billetter til konsert inkluderer ikke inngang på huset. Dette fordi artister krever en prosentandel av billettprisen og UKA vil ikke at de får så mye penger totalt. Dette gjør at alle vanlige konserter på Huset bør eller må selges sammen med en egen inngangsbillett. Dette løses ved å sette et flagg på konserter hvor fotskatt er nødvendig og logikk for å foreslå billett for fotskatt ved salg. Det er fortsatt opp til hver enkelt å kjøpe billetten. UKEfunker trenger ikke fotskatt og må selv sørge for å ikke betale for denne.
- Det opprettes egne eventer for fotskatt med et gitt antall billetter pr dag (bør være så stor at det ikke går tomt).
- En event kan flagges med fotskatt
- Ved salg av billett til event med fotskatt foreslår systemet en ekstra billett. Denne kommer som en separat billett og må medbringes for å komme inn på huset.
- Det skal være relativt lett å velge bort fotskatt, men billetten/fotskatten må aktivt fjernes dersom man ikke ønsker den.
Dørklient
(Forslag: Sentral klient med flere håndholdt enheter gjør at synkronisering av brukte billetter kan gjøres med lengre intervaller)
(Innslipp i teltet krever kroppsvisitering så skalering er antagelig ikke noe problem)
(Vi kan bruke klientene vi har i dag dersom samarbeidet med Accenture ikke går i orden, eventuelt egen kø for RFID)
Internpriser
UKEfunker bruker eget grensesnitt på intranettet for å kjøpe billetter til internpriser. Dette gjøres ved å legge inn en prisgruppe uten nettsalg. Her er det ingen fotskatt.
UKA IT
- Eget grensesnitt for UKEfunker på uka.no
Mindre utvidelser
- Støtte for organisasjon (I kombinasjon med eksternal_id gir det unikhet)
- Type arrangement for raskere salg i sortert grensesnitt
- En layout pr billetttype (a4, trykt) pr organisasjon?
- Betaling går til forskjellige konti for hver organisasjon? (shop_id i paynet, netaxept?)
UKA IT
- Muligheter for å se egne ordre i en profil med mulighet for å skrive ut billetter på nytt. (Bør kreve autentisering ved siste 4 siffer på kredittkort)
Uavklart
Det finnes fortsatt ? rundt i kravspecen. Disse bør avklares snarest.
- Hvilke detaljer skal være med på oppgjør? (UKA Økosjef kan svare på dette)
- En layout pr billetttype (a4, trykt) pr organisasjon?
- Betaling går til forskjellige konti for hver organisasjon? (sub_shop i paynet, netaxept?)
Lenker: Start, billig uka, billig v2
Epost: itk@samfundet.no | Telefon: 992 15 925 | Sist endret: 2020-11-16 10:58 | Revisjon: 11 (historie, blame) | Totalt: 1905 kB | Rediger