Billig kravspec

Kravspec for Billig Enterprise. Hvis det er noe du vil legge til eller endre på, bruk "Rediger"-linken nederst.

Vi prøver å løse så få problemer som mulig i første versjon; hvis det er noe som faktisk kan vente til etter semesterstart H06, blir det mest sannsynlig fjernet fra den ferdige kravspec-en som skal bestemmes i januar 2006, men det er fortsatt positivt å tenke på det. (Ting som skal utsettes burde dog merkes som sådan på et eller annet vis.)

Overordnede mål

Database

Billettformer

Man kan få billettene sine i tre former:

Billetter for et arrangement kan om ønskelig deles inn i flere prisgrupper, typisk medlem og ikke-medlem. Disse går av samme "haug" men kan ha forskjellig pris, og man kan begrense hvem som kan selges til medlemmer eller ikke.

Det er satt et tak på ni billetter av hver type per bestilling. Alle billettbestilling er gebyrfri.

Grensesnitt

www.samfundet.no

www.samfundet.no skal kunne:

Når folk har valgt billetter, velger de enten:

Dette vil komme i en oversikt til slutt, slik at de ikke trenger å ta andre valg enn "Kjøp billett" når de er inne på det aktuelle arrangementet.

Deretter blir de videresendt til Paynet, og så tilbake til en bekreftelsesside der det står "du har nå kjøpt" osv.. Det vil også være mulighet til å åpne PDF-en som blir sendt på e-post, på bekreftelsessiden. E-post kommer som beskrevet i seksjonen over.

Dersom folk ikke har betalt billettene sine innen ca. ti minutter, vil de leveres tilbake i systemet. (Vi må sjekke Paynets timeouts her, så vi legger oss litt over dem. Dette sikrer at vi ikke får problemer der folk får betalt men ikke får billetten sin.)

billig.samfundet.no

billig.samfundet.no (som huser Billig Express og Billig Backoffice) skal, i samarbeid med administrasjonen for www.samfundet.no (aka start) kunne:

Billettselger skal vha. Billig Express kunne

Superbruker skal vha. Billig Backoffice dessuten kunne

Døra

(Denne delen av kravspec-en er uferdig, og må sjekkes med vaktene.)

Ved inngangen til Huset på konsertdager skal det være lesere ved egnede innganger, med touchskjerm for vaktene. (Vi har to innganger, altså trenger vi to PCer, pluss minst en i reserve.) Disse skal kunne

Tant

Generelle ting som ikke er overordnede mål per se, men som må huskes på:

Use cases

Tekstuelle use cases (typiske bruksscenarioer):

  1. Et ikke-medlem surfer rundt på www.samfundet.no og finner en konsert dagen etter hun har lyst til å gå på sammen med en venninne. Hun trykker på "bestill billetter"-linken nederst på siden, velger at hun ikke er medlem, velger to billetter, skriver inn navn og epost og betaler med VISA-kortet sitt. På skjermen (samt per epost noen minutter seinere) kommer det valg for en billett-PDF; hun printer ut de to billettene og viser dem i døra dagen etter, hvor de blir scannet og begge får stempel.
  2. Et medlem hører på lørdagsmøte at det skal være en interessant konsert om en uke. Han går til www.samfundet.no, finner listen over konserter man kan bestille billetter til. Når han blir spurt om han er medlem eller ikke skriver han inn epostadressen sin og kortnummeret. Han bestiller en billett til medlemspris og velger at han vil ha den på medlemskortet sitt (billettløs reise). Han skriver inn VISA-kortnummeret sitt, og får en billettbekreftelse med PDF per epost noen minutter etterpå (men med "du trenger ikke denne billetten dersom du har kortet ditt"). Han skriver ikke ut billett-PDFen, men trekker i stedet medlemskortet i døren idet han skal inn; vakten ser at han har en billett til i samme ordre.
  3. Et ikke-medlem går i luken på KK og kjøper billett til en konsert. Vedkommende får da en papirbillett (á la Billettservice-billetter). Denne har en strekkode. Når ikke-medlemmet dukker opp i døren kvelden da konserten er, leses strekkoden av en vakt og personen slipper inn.
  4. Et medlem går i luken på KK og skal ha billett til en konsert. Hun viser medlemskortet sitt og sier hun vil ha "billettløs reise", og lukedyret registrerer billetten på medlemskortet. Medlemmet får ingen billett, men trekker kortet sitt i døren når hun skal inn.
  5. Fem tusen hyggelige mennesker har kjøpt billett til konsert i teltet, men artisten velger i sin storhet å utebli. En billettansvarlig går derfor inn i backoffice og velger "masserefusjon", og samtlige internettbestilte ordrer for den konserten blir refundert til folks kontoer, sammen med en epost. Refusjonsperioden for billetter som er kjøpt utenfor nett (Stripa/KK/o.l.) settes til 14 dager. De man har epostadresse på (fordi billettene er kjøpt på et medlemskort) får automatisk epost om at de kan refundere billettene sine; de kan refunderes på KK eller et annet egnet sted.

Lenker: Start, billig utstyrsliste, billig v1

Epost: itk@samfundet.no | Telefon: 992 15 925 | Sist endret: 2006-01-26 16:00 | Revisjon: 34 (historie, blame) | Totalt: 1904 kB | Rediger