Hvordan gi tilgang til Visma for domenebrukere på Samfundet

Hvorfor legge til brukeren i gruppen Visma?

Dette må gjøres for å gi brukeren nok rettigheter til å montere opp //skrue/Visma og for å kunne koble opp mot databasen fra klientmaskinen.

Viktig! Dette skal utføres på maskinen Skrue, det vil ha ingen effekt på klientmaskiner.

Punkt 1: Fra startmenyen på Skrue må man åpne "Computer Managment", se figur under.

Punkt 2: Når "Computer Management" kommer opp skal man gå inn i "Local Users and Groups", deretter dobbeltklikke på Groups. Se figur under.

Punkt 3: Når "Groups" kommer opp så skal man inn i gruppa "Visma", dobbeltklikk på "Visma", se figur under.

Punkt 4: I det nye vinduet som popper opp er det en oversikt over de som er med i gruppen "Visma", for å legge til fler trykk på knappen "Add...", se figur under.

Punkt 5: Nå kommer vinduet med "Select Users or Groups" opp, i området merket i figuren under må man velge "SAMFUNDET" istedenfor "SKRUE", det vil da sprette opp ett nytt vindu.

Punkt 6: I vinduet, som vist i figur under, skal man "Connect as" root og skrive inn passordet for root brukeren til domenet SAMFUNDET.

Punkt 7: Nå kommer det en oversikt over alle brukere på SAMFUNDET domenet, ut fra denne listen velges den/de personene som skal legges til i Visma gruppen, se figur under. Trykk "OK" når ferdig.

Punkt 8: Dette vinduet viser at personen har blitt lagt til i gruppen Visma. Hvis alt gikk smertefritt er det bare å lukke alle åpne vinduer og forlate Skrue.

Oppsummering

Når en bruker fra Samfundet-domenet er lagt til i gruppa Visma, SKAL brukeren ha nok rettigheter til å benytte seg av all funksjonalitet i Visma Business. Det er ikke nødvendig å gi brukeren tilgang til Visma-sharen eller MS SQL 2000-databasen.

Lenker: Start, gammel dokumentasjon, opprette ny bruker i visma, visma

Epost: itk@samfundet.no | Telefon: 992 15 925 | Sist endret: 2004-02-11 21:13 | Revisjon: 2 (historie, blame) | Totalt: 1905 kB | Rediger