Denne siden er arkivert, og kan inneholde utdatert, gammel eller feil informasjon.
Lysfontene
Diodeveggen og maskinen i Bodegaen kalles begge for Lysfontene. Denne noden er ment å være et startpunkt for informasjon om hvordan veggen er laget, fungerer, brukes og hvilke implementasjoner som finnes som utnytter den.
- LysfonteneHardware - Maskinvaren (og firmware) er beskrevet her.
- LysfonteneFlasheHOWTO - Beskrivelse av hvordan man flasher kortene.
- LysfonteneSpill
Implementasjoner
- Ari - Av diverse ITK-ere. Python.
- DiodeVegg - UKA-05-systemet. C og Python.
- Living Wall - UKA-05-kunstprosjekt. Java.
- Open Digital Canvas - IDI-prosjekt med lik hardware.
Panel og kort
- Panelene består av n antall kort som hver har 5x5 pixler.
- Panel A har 12 kort (2x6), B har 54 kort (9x6), C har 18 kort (3x6), D har 36 kort (6x6) og E har 6 kort (1x6).
- Det første kortet på hvert panel er nederst til venstre, det siste kortet er øverst til høyre. Venstre til høyre, fra bunn til topp.
- Den første pixelen på et kort er øverst til høyre, den siste pixelen er nederst til venstre. Høyre til venstre, fra topp til bunn.
- Det virker som om den laveste verdien man kan gi en diode (en pixel) er verdien 0, og den høyeste ser ut til å være 99 i desimalsystemet.
Nettverk
Alle kortene er koblet til et nettverk bygget inn i veggen ved hjelp av ca åtte 16-portswitcher. Berge og jodal vet sånn cirka hvor de er plassert og har kanskje noe papirdokumentasjon fra planleggingen.
Nettverket er ikke tilgjengelig for verden, men gjemt bak maskinen lysfontene hvor all kontrollerprogramvare kjører.
IP-adressene til panelene (192.168.0.x)
- Panel A: 2 <= x <= 13
- Panel B: 14 <= x <= 67
- Panel C: 68 <= x <= 85
- Panel D: 86 <= x <= 121
- Panel E: 122 <= x <= 127
Pakkeformat: Lyskontroll
Hvert kort kan oppdateres med en UDP-pakke til port 5001. Pakkeformatet er en init-byte med verdi 1 desimalt, deretter 25 bytes, en for hver diode, med en verdi mellom 0 og 99 desimalt for lysstyrken.
Viktig! Ikke send noe annet enn 0x01 som første byte!
Eksempel på pakke som setter maks lysstyrke, heksadesimalt:
OP ¤¤¤BRIGHTNESS¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ 01 63 63 63 63 63 63 63 63 63 63 63 63 63 63 63 63 63 63 63 63 63 63 63 63 63
Pakkeformat: Resetting av IP og MAC
Viktig! Før du gjør noe av dette, sørg for å ha god oversikt over nåværende IP-er, MAC-er, ARP-tabeller og mulige kollisjoner.
IP og MAC lagres i EEPROM og kan resettes over nett. Pakken for dette består av 11 bytes. Første byte er 2 desimalt, neste fire er IP-adressen, siste seks er MAC-adressen. Vi har satt laget en direkte mapping mellom IP og MAC, der kort med IP 192.168.0.63 har MAC 13:37:BA:BE:00:3F. 63 desimalt er 3F heksadesimalt.
Pakken for dette blir altså, heksadesimalt for plassbesparelse:
OP ¤¤¤IP¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤MAC¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ 02 c0 a8 00 3f 13 37 ba be 00 3f
Lenker: Start, ari, lysfonteneflashehowto, lysfontenehardware, lysfontenespill, mål for høsten 2006
Epost: itk@samfundet.no | Telefon: 992 15 925 | Sist endret: 2020-08-19 12:37 | Revisjon: 31 (historie, blame) | Totalt: 1905 kB | Rediger