Request Tracker

ITK tar typisk imot relativt mange henvendelser i løpet av en uke, og det er viktig at alle disse blir tatt hånd om og ingen glemt. Derfor bestemte man seg høsten 2002 for å gå over fra å la itk@samfundet.no være en Mailman-liste til å sette opp et system basert på RT (Request Tracker). Samtidig ble det dannet to nye lister, itk-intern@ og itk-sosialt@ (i hhv. Mailman og AMSIT), som ikke går på RT. itk-sosialt@ er nå borte.

Innholdsfortegnelse

    1. 1 Daglig bruk
    2. 2 Teknisk implementasjon
      1. 2.1 Endringer for å tillate å sende epost mellom RT-køer på samfundet
    3. 3 Legge til ny kø
    4. 4 Starte RT på nytt
    5. 5 RT fra kommandolinjen
      1. 5.1 Nyttige alias

Daglig bruk

Selv om RT i utgangspunktet er tenkt som et websystem, er det heldigvis fleksibelt nok lagt opp til at vi kan fortsette å bruke itk@ som en epostliste, dog ikke uten visse begrensninger og små hacks. Enkelt forklart fungerer RT som følger:

Når en bruker eller noen fra ITK sender epost til itk@samfundet.no, opprettes det en såkalt ny «ticket», eller sak. Deretter sendes denne henvendelsen videre til alle som før var på itk-lista (RT-messig sett: de som er satt som AdminCc på itk-køen). Man har så to mulige reply-adresser:

Reply-To vil alltid være satt til itk-comment@ for å unngå at intern mail kommer på avveie. Husk å sette reply-adresse tilbake til itk@samfundet.no hvis man ønsker å sende noe til brukeren!

I tillegg er det to kontrolladresser man kan reply'e til, eller Bcc'e i farten (typisk når du svarer til itk@samfundet.no for å svare til en bruker):

Merk at hvis man Cc'er henvendelser man sender ut til itk@, burde man sørge for at Reply-To er satt til itk@samfundet.no, slik at ev. svar blir RTet.

I tillegg har man et webfjes til RT på rt.samfundet.no, der folk kan gjøre mer avanserte ting som å se uløste saker de har, slå sammen saker, lese historikk på eldre saker osv.. Dette brukes også til konfigurasjon av RT, oppsett av nye brukere osv..

For å opprette saker på vegne av andre, se noden RT-headers.

Teknisk implementasjon

Mesteparten av endringene som er gjort er gjort innenfor RT selv, ved å endre på de medfølgende templatene slik at de passer våre behov bedre og får systemet til å ligne med på en mailingliste. Når det gjelder mailinterfacet, er itk@, itk-comment@, itk-take@ og itk-resolve@ satt opp via RTs eget script "rt-mailgate" på vanlig måte i /etc/aliases på cassarossa.

Merk at all mail til itk@ og itk-comment@ delayes fem sekunder for at ev. Bcc'er til itk-take@ og itk-resolve@ skal komme først – dette for at statusinformasjonen nederst på mailene som sendes ut skal være så riktig som mulig. (Denne delayen gjøres også i /etc/aliases.)

Vi har en del lokale endringer fra RT via «layers»-systemet; se /usr/local/share/request-tracker3.8/lib/RT, /usr/local/bin/rtbouncehandler o.a.. Diff mot upstreamfilene (bl.a. i /usr/share/request-tracker3.8/lib/RT) for å finne endringene.

Endringer for å tillate å sende epost mellom RT-køer på samfundet

/usr/local/share/request-tracker4/lib/RT/Interface/Email_Local.pm (rundt linje 220, 660 og 680): I stedet for å bruke en kø-uavhengig regex til å hente sak-ID fra emnefeltet, brukes en regex som kun finner sak-IDer som tilhører køen eposten er i.

/usr/local/share/request-tracker4/lib/RT/Action/SendEmail_Local.pm (rundt linje 660): Legg til <kønavn>.rt.samfundet.no, på X-RT-Loop-Prevention.

/usr/local/share/request-tracker4/lib/RT/Interface/Email_Local.pm (rundt linje 210-220, 530-540 og 590-600): Dropp epost hvis X-RT-Loop-Prevention inneholder lik <kønavn>.rt.samfundet.no, istedenfor rt.samfundet.no. Dette, samt endringer over, er for å kunne sende epost mellom RT-køer.

Legge til ny kø

Starte RT på nytt

Hvis RT har dødd kan det være lurt å starte den på nytt. Det finnes en request-tracker4.service, men denne brukes ikke. For å starte RT på nytt må du starte apache på nytt:

systemctl restart apache2

RT fra kommandolinjen

Det er fullt mulig å aksessere RT fra kommandolinjen på cassarossa. lag filen .rtrc i hjemmemappen din og populér den med følgende:

server https://rt.samfundet.no
user <brukernavn>
query <din standardspørring>
queue itk
auth gssapi

Autentiser deg så mot Kerberos ved å kjøre kinit og skrive inn passordet ditt. Hvis du nå kjører rt ls vil du få resultatet av standardspørringen din tilbake. Jeg har query satt til "Status!='resolved' and Status!='rejected' and owner='olebra'", altså mine uløste saker. Se rt help for mer informasjon.

Nyttige alias

alias ueid='rt ls -f id,subject -o -Created "owner=nobody and status=__ACTIVE__"' # ueide, aktive saker i RT
alias rtsik='rt ls -f id,subject -o -Created "owner=nobody and status=__ACTIVE__ and Subject like sikkerhet-drift"' # uhåndterte sikkerhetsvarsler
alias rtrj="rt edit $1 set status=rejected" # for å avvise saker (tar inn id som argument)
alias rtgi="rt give $1 $2" # for å gi en sak ($1) til en bruker ($2)

Lenker: Start, request tracker v2, tekniske løsninger, servere

Epost: itk@samfundet.no | Telefon: 992 15 925 | Sist endret: 2022-09-04 13:58 | Revisjon: 30 (historie, blame) | Totalt: 1880 kB | Rediger