UKA 13
Logg, oversikt, erfaringsskriv fra UKA-13.
Internett
Fiber fra Anette på par 1 (pr 24. sep målt til -22 db fra punkt til punkt). Patchet om hos NTNU. Den gamle kjerneswitchen vår (nå hades) står i skapet helt sør i Dødens Dal og tar i mot lys.
Nettverk
For å møte hordene av smarttelefoner og UKEfunkers laptoper låner vi 158.38.4.0/22 fra UNINETT for utvidelse av WLANet under UKA.
Vi får låne 10 AP-er fra Berge (Comoyo^WTelenor Digital) med power injection og en WLAN-controller, Cisco 2504.
Kart etter opprigg: https://docs.google.com/drawings/d/1fsjRsmhO-KVOF5ploLrUvMg23GoWUvCx2rr4-6Z75xY/edit?usp=sharing
Oppsett billettmaskiner
NUC-er!
Billettslipp
Summa summarum
Hva og når
2013-09-25 (7 dager til UKA)
Herman, Berge, Torvald, Espen og Trygve konspirerer i DD og legger en tentativ plan om å trekke fiber fra fiberskapet og langs østsiden av teltet mot ytterste gjerde og frem til OPS-brakker hvor POE-switch plassers. Kobber videre til billettbrakker.
Føringsvei øst for teltet heller enn vest ble valgt primært for å ikke måtte grave ned eller på annen måte sikre kabelen ved volleyballbanene, hvor et omlag 30 meter bredt felt skal brukes som evakueringsvei. Et alternativ var å fly kabelen langs stolpene til belysningen i Dødens dal, men det hadde krevd både lift (den måtte ha hengt minst fem meter over bakken) og strekkavlastning, ting vi ikke hadde for hånden.
Den østlige føringsveien ble vurdert som relativt trygg for kabelen og passende avstand. Det fantes også ferdige kabelgater med ledig plass på de strategiske områdene.
Herman, Berge og Espen ruller ut fiber den veien som nevnt over. Det blir trukket i mørket, men lyset kommer på når siste stripsen er festet. Fiberen ble rullet frem til OPS-brakken. Slingringsmonn fiber ~1m.
2013-09-26 (6 dager til UKA)
I dag fikk vi låst oss inn i Ops-brakken, og dermed fullført fibertrekket. PoE-switchen nikola så dagens og hades' lys, og fikk to AP koblet til seg. Videre ble det trukket en dobbel CAT5e fra taket på Ops-brakken til et tre, og videre til billettbrakken.
2013-09-27 (5 dager til UKA)
I dag ble innslippsområdet rigget opp, og vi fikk kjørt opp touch-skjermer til dalen. Trygve, Torvald, Espen og Herman trekker TP-kabler til velferds-brakken, backstage og fra billettbrakke til de 8 ulike innslippspunktene. Torvald fikk bekreftet at drømmen om å bli stillasmontør fortsatt er fullt realiserbar. Alle kabler ble terminert og link ble testet. AP ble satt opp i backstage- og billettbrakken. Strømforsyningen ble satt opp i midten av riggen. I morgen skal dymo medbringes.
Torvald og Espen har hatt møte med Cashless, de vil ha en datamaskin (ikke server -_-) i Anette tilkoblet et punkt med nett. Utover dette ønsker de å låne noen porter i barene rundt på huset for å spre 5Ghz WLAN til utsalgsstedene sine. Videre tar de ut en antenne på taket som skyter backuplink opp til DD via Kjelhuset. De har forståelse for at vi ikke vil gi dem ytterligere tilgang til Anette og tar kontakt med oss når/hvis det trenger noe av oss utover opprigg i morgen 28.sep.
2013-09-28 (4 dager til UKA)
Torvald og Espen har lokalisert (og merket umerkede) nettverkspunkter rundt på huset og vært med Cashless å hengt opp AP-er rundt på huset. Cashless har satt en antenne på taket og trukket kabel ned til et punkt inne på Terminalen. Ting er midlertidig (som under UKA) patchet opp med rosa kabler i Anette.
Til neste år: Man burde vurdere om dette virkelig er noen vits, eller om vi bare kunne laget en Cashless-ESSID på vårt vanlige WLAN. Da slipper man både masse arbeid, masse monkeypatching i Anette, og at Cashless støyer på toppen av vårt vanlige nett.
2013-09-29 (3 dager til UKA)
AP-ene er litt kranglete, radioene går ned uten forvarsel og restart ser ut til å få dem opp igjen. Lagt 2 par kabler fra OPS til FOH. Ca 80m, innafor POE-rekkevidde. Terminert i OPS. Venter på morgendagens lift. Vi har fått klarsingal til å henge opp 4 AP-er i FOH og 2 på scenen. Vi må prate med TV-crew om vi kan legge kabler sammen med dem til scenen.
billettservice blir født, switchen i billettbrakka som gir innslippsmaskinene nett.
2013-09-30 (2 dager til UKA)
Kablene som vi i går trakk til FOH har blitt løftet opp, og vi har hengt opp tre AP der. Hengt opp 2 AP-er på scenen, på hver sin side. Venter på gjerde (som kabelgate) fra backstage til teltet før tilkobling. Vi har fått hades koblet opp til Cashless sin UPS.
Eventteltansvarligkoordinatornoe(tm) kom plutselig og ville ha nettpunkter både på scenen (hos lyd/monitor-gutta) og hos gutta i FOH. Løst elegant med to kabler som tilfeldigvis var til overs på strekk til AP-er.
Hengt opp og testet billettslipp under allmøte, med og uten nett. Vertskapet er dust.
2013-10-01 (1 dag til UKA)
Det viser seg at det er sceneteknikere også under scenen som skal ha internett. Nytt trekk fra hades.
Prøver å få fart på AP-ene på scenen, de får strøm, men ikke link. Kablene er testet og fine - vi er redde for at 60 meter strekk er for langt for POE, til tross for at ett av tre AP-er fra OPS til FOH fungerer på ~80m. De to siste AP-ene på FOH som blinker er sålangt ikke feilsøkt.
2013-10-02 (Promenadekonsert)
SaSp vil ha datamaskin bak scenen for å vise evakueringsvideoer, samt en printer på måfå. Liten dum switch satt opp i FOH til lysgutta. Alle AP-er er oppe. En blanding av dårlig terminering, dårlig powerinjector og lange strekk. Overvåkingsfolk(tm) har fått last minute en VGA-kabel, en padde og TP-er. Opprettet to ESSID-er «Samfundet» og «UKA». «Samfundet» er åpent for medlemmer og «UKA» har en PSK til de som jobber. Om noe brekker tar vi ned «Samfundet».
Munin sa 450 leases under promenadkonserten.
Stort sett alle strekkodeleserene sluttet på et tidspunkt å virke, beredskapstroppen oppdaget raskt at dugg(!) var problemet.
2013-10-03 (Macklemore)
Kjøpte inn ny billettscanner til den nette sum av 449,- fra Clas Ohlson Trondheim Torg (modell: Zebex z-3100) ettersom Samfundet trengte 3 scannere og vi hadde kun 10 stykker totalt (kabler til flere var i posten). Hadde problemer med at noen bokstaver ble droppet på Unix-baserte OS, dette ble fikset ved å omprogrammere scanneren til UK-språk, og ikke US. Følgende datahefte ble brukt. Videre måtte doorclient.cpp modifiseres ettersom dørklientene ikke gjenkjente denne typen billettscanner. Det ble kompilert en egen versjon av doorclient.cpp og distrubuert kun til maskinen det gjaldt, for å ikke risikere at andre klienter skulle brekke.
En terminering hadde blitt ødelagt, etter mest sannsynlig mye strekk på kablene, og måtte omtermineres.
En skjerm har sporadisk touch, og vi hadde glemt å ha ta med dymo, husk dette til framtiden - slik at vi får markert problemer og erfaringer.
Sesse ramborenummerer WLAN-rangen med nye IP-er fra UNINETT før konserten starter i DD. munin peaker på 445 DHCP-leases på WLANet iløpet av kvelden.
2013-10-07 (Oktoberfest)
Kanskje blogge litt fra dette også. 3 ITK'ere i DD som ikke drakk øl, pluss en øldrikkende IT-sjef som hjalp til før arrangementsstart. Det ble tjuvlånt slike svarte jakker det står UKA på, som medførte at UKEkort bare måtte vises frem én gang i løpet av kvelden. Litt for mye regn kombinert med litt for dårlig innpakning og litt inkompetanse førte til at en skjerm og en strekkodeleser sluttet å virke. Strekkodeleseren fungerer igjen, skjermens nåverende tilstand er ukjent for min del.
Ellers gikk det hele fint frem til klokken cirka 14:00 eller noe slikt, da acl ble teit. Da ble det naturlig nok en del kø ved billettbrakka, da de stakkars billettfunkene ikke fikk logget inn i billig. Det ble dog fikset før det ble for ille. Noen med mer peiling er velkommen til å utbrodere mer om hva som faktisk skjedde med acl.
2013-10-14 (Life in Color)
Hei bloggen, lenge siden sist. 4 ITK'ere på plass i DD i kveld. Forbedringer til neste DD-arrangement: det må være en fast vakt som står bak billettinnslipp og hjelper billett med å holde mennesker tilbake. ITK ble litt "vakter" i kveld, alene bak innslippet. Det må også ordnes egne jakker eller vester til ITKere, vi blir nesten kastet ut av vaktene hele tiden.
Noen burde også titte på en bedre feilmelding enn "Vent litt..." når en billett til et tidligere arrangement (e.g. nachpielet til Oktoberfest) prøves brukt på senere arrangement (e.g. Life in Color).
2013-10-19 (Röyksopp + Susanne Sundfør)
En av DP->VGA-adapterene går i stykker. Vi burde ha i backup. Rekordfart i innslippet med rett over 500 stk inn 5 min over ca 20min. (Forsøk på) scanning av strekkoder på biltelefoner er definitivt det som tar mest tid i innslippet.
2013-10-26 (Tallest man on earth + The National)
Det virker som at fuktig vær + kjølig luft får touchskjermene til å tulle. Var et par forvirrede Billettfunker som ikke forstod hva de skulle gjøre når "Vent litt..." på innslippsmaskinene dukket opp. En strekkodeleser hadde ikke lyst til å snakke med en av NUCene, den ble byttet ut med en annen. Strekkodeleseren virker fint på min personlige laptop.
Det har vært et par små henvendelser på Samfundet under arrangementet, og siden det kun var én tilgjengelig ITKer i nærheten var det til tider vanskelig å tilfredstille alle UKEfolkenes masete behov.
Ellers har dagen gått veldig fint, og det går an å bare ha én ITKer i DD under et arrangement, gitt at det ikke skjer noe som krever beredskap.
2013-10-27 (Siste dag i UKA)
En dag kun bestående av kontrameldinger fra teltmenn. Meldingene endte til slutt i at alle brakkene vi hadde utstyr i skulle bli hentet 0700 dagen etter. Da var det flaks at Katrine og Espen skulle sitte teltvakt, og dermed fikk noe å gjøre på. I løpet av teltvakten ble alt utstyret, bortsett fra TP-trekk, samlet inn og etter hvert kjørt til Huset. Det medførte en god treningsøkt for Trygve og Espen, som bar utstyret til Fjerde. Det var igrunn meget behagelig å rigge ned utstyr når dalen var tom, men alt for dårlig info fra telt om når riggingen skulle foregå.
Cashlessgutta hentet utstyret sitt. De lar en maskin stå igjen i DH ut semesteret til de som ønsker å refundere. Denne er koblet til «Samfundet» med gjestebruker «espos».
Til neste UKE!
Kan vi kaste Cashless langt langt vekk? Om ikke det går, kan Cashless bruke våre AP-er rundt på huset? Blir det i det hele tatt gjort noen undersøkelser blandt publikum om man er fornøyd med Cashless, eller bryr man seg ikke om det? Har man faktiske tall som tilsier at folk får kjøpt raskere med Cashless enn uten?
Få oversikt over hvem og hvor (og type (WLAN/Eth)) folk trenger internett (internettbehovundersøkelsekoordinering?) tidlig.
Til neste UKE burde me kanskje få inn ITK i lista over gjenger som har uhindret tilgang til Huset, jf. husorden UKA-13. Det får bli ein øvelse for lesaren å finne fram og se kva som står i husorden for UKA.
Kabelgater over evakueringområde slik at vi heller kan legge fiber på vestsiden av teltet (korteste og tryggeste vei) samt kabelgater fra backstage/fiberskap til teltet (saman med VK).
Kommunikasjonskanaler
UKA-13 hadde man tre informasjonskanaler: nyhetsartikler, epost og facebook/sosiale medier. La oss gå igjennom fordeler og ulemper:
- UKA.no: Nyttig informasjon til kunder blir gjemt og tapt blant titals utelukkende positive selv-anmeldeleser og lignende. Terskelen for å legge ut en nyhet er i tillegg relativt høy: den burde ha et visst antall tegn, bilder etc.
- E-post: Når kun ut til UKEfunker gjennom e.g. UKA-alle listen.
- Sosiale medier: Når ut til en større del av publikumet og terskelen for oppdateringer er ganske lav. Dog er det kun 10 000 fans av UKA på Facebook, men flere enn 20 000 unike e-poster som har kjøpt billett til UKA-13. 50% av våre kunder får dermed ikke informasjon om ekstraordinære billettslipp eller annen nyttig informasjon, om ikke dette også legges ut på uka.no (hvor man fortsatt har problemene nevnt over).
TIl UKA-15 burde man titte på hvordan dette skillet mellom hovedsaklig nyheter og sosiale medier kan gjøres mindre. En løsning kunne vært å ha en nyhetsfeed alá Facebook på forsiden, hvor UKA var den eneste som kunne poste og smånyheter + viktige beskjeder kom øverst. Målet er i første rekke å gjøre terskelen for å gi beskjed ut til kunder på uka.no mindre.
Informasjon på UKA.no
Informasjon på eksterne sider er utrolig dårlig. Vi får jevnlig forespørsler spesielt rundt følgende temaer:
- Aldersgrenser på arrangementer - Kommer jeg inn på revyen som 18 åring? - Kommer jeg inn på revyen med min sønn/datter/søsken som er under 18 år?
- Hva mener man med "Inngang inkludert" og hvordan kommer man inn på huset med f.eks. storsalsbilletter?
- Hvor selges det billetter, og hva er åpningstider på disse?
- Er det tilrettelagt for funksjonshemmede, spesielt på revyen?
- Hva er UKEnavnet og hvor kan man se/laste ned plakaten?
- Før UKA begynner: hvilke datoer er UKA?
- Åpningstider til de ulike lokalene på Samfundet. Spesielt DH, Edgar og Lyche.
- Menyen til lyche
- Det må informeres klart om kleskode og hva som ligger i dette, før kjøp.
Omtrent halvparten av forespørslene til billett-support er dog feilbestillinger. Det vanligste er at man enten har valgt feil dag, tidspunkt eller sete på revyen. UKA-13 har hatt det lite behjelpelige og vennlige, svaret "Nei, vi gjør ingen endringer av billetter. Det er ditt ansvar og din feil".
UNO-forum
UNO-forum er et supperåd, og har vært det lenge. Det er alt for mange mennesker involvert i detaljavgjørelser om hvilken link som skal være hvor, og alt for få som sitter på noen helhetlig plan for uka.no. Dette fører til at man får absurde situasjoner som at det er lettere å finne en tilfeldig UKEfunks vasing om å grille i parken (UKEbloggen) enn å kjøpe revybilletter, eller at sider som fungerer for 30% av brukerne våre (mobiltelefonbrukere) blir utsatt og utsatt til det rett og slett ikke er flere slipp igjen. Det hjelper heller ikke at UKA undergraver sin egen webside ved å ha essensiell informasjon om billettslipp kun på Facebook.
Annet
- Fengselstomta blir ødelagt av sykkelparkerere. Rekkverket rundt er i dårligere forfattning enn før UKA og plenen opptråkket.
Lenker: Start, arkiv, gammel dokumentasjon, uka-15
Epost: itk@samfundet.no | Telefon: 992 15 925 | Sist endret: 2013-10-28 18:57 | Revisjon: 44 (historie, blame) | Totalt: 1905 kB | Rediger